cultureshock in sweden


Helt otroligt att jag ska få kulturshocken när jag ko´mmer tillbaka till Sverige. Allt äar som vanligt!!!! Paniken stiger!


Mitt utbyte i Thailand känns som en stor lång dröm och jag kan inte inse att jag har upplevt allt det där. Det känns så sjukt overkligt. En period av 3 månaders lång sömn. Jag har ingen aning om vad som har hänt i världen, hemma och hur alla har det? de få nyheter jag har fått reda på var genom min värdmamma i thailand och då handlade de om att det antigen skulle vara en ny fest, eller att någorn granne hade krockat. Det kommer ta lång tid att bearbeta allt jag har varit med om och kanske, om jag någonsin kommer kunna ta in allt som jag har varit med om. Alla underbara människor, vänligheten och spänningen. Helt underbart!

Nu befinner jag mig i alla fall i Sverige igen. Fast inte hemma utan hos en ny värdfamilj, i Munkedal.... Mitt ute på landet. Flera gånger kommer jag på mig själv att jag tänker "när jag kommer hem till Sverige" men Anna du är i Sverige nu. Här är verkligen allt landet.... två bussar per dag, raggarna som drar runt i sina omlackerade bilar och tyst. Jag bor hos Lisbeth och Claes tillsammans med Malin o Kero som också ar med i utbytet.

Förtillfället så jobbar jag på ett naturbruksgymnasie, matat ormar, fågelspindlar och designat en ankbur. Nåja. Låter rätt trist och ska jag vara ärlig så undrar jag hur jag ska stå ut"!?! Men jag glädjer mig åt att vi ska ha midcamp och hiking snart.

Jag saknar alla er som jag så ofta har velat ringa men inte kunnat for att jag bott i lilla khubua, utan möjlighet att köpa refilkort till mobilen. och jag saknar alla er som finns i mina tankar så himla ofta. När jag var i bangkok de sista dagarna tänkte jag att jag skulle höra av mig direkt när jag kom hem... Men aj, kulturshocken tog hårt. Jetleg och yrsel, illamående och snö!!! Oh, vad jag langtade tillbaka till att inte veta något att inte behöva känna att jag skulle prestera. Men nu ligger ansvaret på mig, miin parkamrat Yod hade drabbats av än värre jetleg än jag. Dagen efter lekte han ute i snön i bara t-shirt för att han inte hade några kläder. ja, de vet ju knappt att snön är kall och när de kastade snöbollar ¨så fastnade snön på väggen. De bara skrattade och såg ut som att världens under hade inträffat. Efter ett par dagar i stockholm sprang vi till tåget med all vår packlning. All packning hann inte med och ett par gummistövlar står kvar på stockholms centralstation. Vi blev informerade om att vi inte hade någon värdfamilj och Yod sjönk ner genom marken. Katastrof!!!

Vi slussades genom den forsta kvällen, slags dimma och nästa dag var än värre. Jag undrar när jag ska komma mig samman och inse att jag faktiskt lever inte befinner mig i en dimma eller en dröm.

Nu ropar lisbeth att jag ska komma och duka till våra gäster.
puss och kram till er!
Miss you


Kommentarer
Postat av: peter

välkommen hem! du vet väl om att du har kvar grejer att hämta här i umeå sen? :)

2008-04-20 @ 22:09:13
URL: http://gladasjuan.blogg.se
Postat av: Eleni

Hej tjejen! Har du ditt gamla mobilnummer nu så jag kan nå dig, smsa och höra hur det är med dig?! hör av dig om du kan med ett sms eller så, du har väl mitt nummer... och i sommar vill jag höra allt om dina upplevelser, jag är så sjukt avis!

2008-04-24 @ 19:01:49
Postat av: Babsi

Hey Lady!

Ich hab mir deine Fotos angeschaut. Schaut unglaublich aus... muss echt ein unglaubliches Erlebnis gewesen sein. Schade, dass ich nicht verstehe was du alles geschrieben hast. Wäre sehr interessant. Ich hoffe du erzählst es mir wenn wir uns wiedersehen. Liebe Grüsse aus Edinburgh!!! Muah!

2008-04-26 @ 21:36:30
Postat av: Martin

Verkar som att du har varit med om en hel del de senaste månaderna! Hur är det i Umeå annars nuförtiden?

Kram

2008-04-29 @ 22:34:52
URL: http://zamoa.bloggspace.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0