Burma

Tänker tillbaka på äventyret i Burma. jisses vad jag har fått uppleva.

Nu i efterhand har jag läst en del böcker och avhandlignar om gränspassagen där jag var  och ingen, förutom gränssoldaternar kunnat komma till. sedan 1860!! om ens då. just då beskrevs bara gränsområdet från en närliggande by i Burma av Ola Hansson. Läget är så spännt att man inte får komma tio kilometer nära gränsen just i detta område. Oh, där gick jag, lilla jag. Efter att vi fastnat i en flod! Helt sjukt och jag blev tagen rakt in i deras camp och till flyktingbyn. Över 25 floder, bland höga berg och soldater med otaliga vapen.

När jag kom tillbaka till Thailand berättade Mee att soldaterna hade ringt och frågat efter mig. De undrade hur jag mådde. Jag undrar hur de mår.

Kan inte förstå att jag verkligen har varit med om äventyret. Kolla in mars månad i mitt arkiv.
---->

back

Kidtung mai?

lite av varje....

17 timmar genom Thailand...

Nu har vi lamnat Nong Bua LamPhu och just nu ar jag i Bangkok med Dorn, Wut och Nam. Det ar otroligt trangt pa deras lilla rum men inget sl[r de tre dagarna i Nong Bua Lamphu...

Jag berattde ju innan att vi over 30 personer fran Ratchaburi och efter en lang och trang bilresa upp mottes vi av ytterligare drygt hundra personer. Yod bor alldesles intill en vag och bilarna bara rusade forbi nar vi antligen fick kliva ur den tranga bilen. Hans mamma och mormor motte mig och mormorn borjade att grata helt hetsigt. Hon kramade om mig och sa *Kithort* vilket betyder att hon har saknat mig, trots att vi aldrig har traffats. Inne i huset fanns det dock bilder pa mig hangandes brevid kungen. Mormorn, *Jai* tuggade pa tuggbobak och det rann rod saft fran tobaken ur hennes mun. Men fin var hon.

Nar jag motte Yod i dorren kandes det som att jag motte en fullkomligt frammande person. Jag visste inte vad jag skulle saga och det hela slutade med att vi stod och tittade pa varandra. Allt efter att tiden gick borjade vi dock prata med varandra och det hela kandes sa bra.

Munkceremonin i sig var himla speciell.... dans genom byn med 200 i folje och sedan upp tidigt pa morgonen dagen efter 03.00 for att se yod fa de traditionella munkkladerna.

Att ga upp tidigt har vi gjort hela tiden i Nong Bua Lam Phu... Vi gick upp 03 aven dagen efter da vi skulle pa utflykt och sedan 04 for att ta oss till bangkok... 17 timmar  + en timme i taxi inne i Bangkok... inte konstigt att jag ar trott

Risfalltet bakom yods hus

Hantverk i den lilla byn

Yods vanner som i thailand ar *my friend you*

Back in thailand

Hej pa er alla!

Back in thai! Ja, har varit har i fyra dagar, tror jag. Jag kom i fredags klockan halv tva pa natten (svensk tid) Men i Thailand var det morgon, sa det var bara att sta ut. Dorn hamtade mig fran flygplatsen. Han hade med sig vatten som jag drack slut pa med en gang. Vi tog en rosa taxibil in till Bangkok. Det var sjukt varmt 28 grader hade de sagt pa flyget. Klockan var knappt 8 nar jag kom in till Bangkok. Det vimlade av folk. Elledninar, matvagnar, fruktdtand och manniskor forsakte fa plats pa de smala gatorna. Vi satte oss vid ett litet stand och at frukost mitt i Bangkoks varme. Det var sa harligt att se alla manniskor och alla farger. Maten smakade sa gott efter en lang resa via amsterdam.

Dorn envisades med att bara min stora ryggsack och svetten bara rann fran honom. Efter tio minuter stannade vi igen, Anna gin Ice cream... haha.. Vi skulle sedan ta bussen for att aka hem till Dorn. Det var sa spannande, buss i Bangkok. Folket hangde ut genom dorrarna och det gick ju inte langsamt om jag sager sa. Tillsut klev vi av och helt utmattade var vi antligen framme. Till min forvaning var Song Wut dar. Han tvattade men reste sig hastigt Enna, utbrast han.. Kram kram och sedan sprang jag pa toa. Dorn hade redan somnat beredvid sangen nar jag kom ut igen och Wut och jag pratade om min resa. Tillslut somnade aven jag. Nar jag vaknade igen hade Wut gatt till jobbet och Dorn och jag tog ater igen en spannande bussresa, pa drygt en timme. Vi kom fram till Siam center, Dorn ville visa mig hans jobb. Wut var redan dar och vi satte oss for att ata glass. Svalkande och gott.

Vi skulle ta taget till Ratchaburi vid halv fyra. Vi hade redan gjort sa mycket, och det kandes som att dagen aldrig tog slut. Det kryllade av folk pa tagstationen. Taget var redan fullt, sa Dorn kopte staplatser... jisses. Taget var inte speciellt fint om man sager sa. Toaletten och all avforing rann ut pa tagstationen och vagnarna var smutsiga. Bankarna var harda och det var fullpackat. Som tur var fick Dorn och jag sittplatser och sakta akte vi mot Ratchaburi. Bangkoks slum och kakstader var otroligt haftiga se. Det tog mycket langre tid an vad vi trodde men tillslut efter regnovader, funa vyer anlande vi till Ratchaburi. Familjen vantade och nar jag sag Nam igen skrattade vi gott och kramades.

(ar helt sjukt glad att lite av min text fanns kvar,... datorn bara dog och allt sparade pa usb>t bara forsvann....) jag hade skrivit om allt som har hant har om marknader, havet och alla som jag traffat. Ska halsa fran vardfamijerna.  Linda, din lilla flicka springer och hon alskar bollar. Anna Y s familj har fatt en liten pojke pa tva manader. Vi har halsat pa emilys mormor pa sjukhuset, det var nagot med blodet pa grund av allt regn. Men redan samma kvall jag traffade henne kom hon hem igen.

Imorgon aker vi ivag klockan tre pa morgonen mot Nong Bua Lam Phu i nordostra thailand. Ska bli sa spannande. over 30 personer fran byn ska samsas om tre bilar, packning och mat... frukt och dricka.. Nam Dorn och Wut och jag har i alla fall plats i en bil plus tio pers till... haha... Redan kommer ta minst tio timmar!!!

Khubua ar helt annorlunda utan utbytet och regler.. Inget mai supab  och jag har akt moppe genom hela provisen. Cyklat ute mitt i natten och allt ar bara harligt.

Ska till Bangkok pa sondag, sova hos Dorn och Wut, traffa Pum och njuta av Bangkok.

Nu ska jag tillbaka hem och packa det sista infor imorgnon. Det ar superharligt har!
**anna

Bangkok klockan halv tre pa natten

Bangkok
klockan var halv tre nar jag kom ut fran flygplatsen, svensk tid....

efter en lang natt och morgon ar jag i bangkok. Dorn hamtade mig pa flygplatsen o sedan rakt ut i bangkoks morgontrafik. Harligt och oforstaeligt, att jag ar har. Hade sallskap av tva tjejer som skulle backpacla pa flyget. Nu ar jag hemma hos Dorn och Wut i Bangkok, i eftermiddag tar vi taget till Ratchaburi. Det ar sinnesjukt varmt o klockan ar inte ens tio pa morgonen. Vi har atit frukost, ris med gronskaper o aven hunnit med en glass. har laddat upp min thaitelefon, men vet inte numret till den...

kram anna

så blev det både och...

Ja, både studier och resa.. bättre kan det väl inte bli? Jag åker på torsdag!!! Tillbaka till Bangkok, den färgsprakande underbara staden.

Väl framme i Bangkok ska jag träffa Pum som antigen hjälper mig att hitta en bra buss till Ratchaburi eller tar med mig på äventyr i Bangkok. På tisdag morgon ska vi, jag tillsammans med byinvånarna, "moo håg" starta den långa resan. Från Ratchaburi, Khubua i västcentrala Thailand till Nong Bua LamPhu i nordöstra Thailand. Resan kommer nog att ta mer än en dag!!!

På onsdagen ska ceremonin för Yod börja. Han ska bli munk och jag antar att de liknar andra munkceremonier med först dans runt om i byn och sedan ceremoni en eller två dagar. Jag vet inte riktigt när vi kommer att åka tillbaka till Ratchaburi, Khubua men antagligen innan helgen kommer.

Tänkte sedan spendera en eller två dagar i Bangkok, gå på härliga marknader och träffa Pum med hans vänner. Just nu sitter jag och kämpar för att få tag i en biljett till då kanske Catrin vill följa med. Om vi bara hittar en ticket...

Nåja.. Ska bli himla spännande! Har redan plockat fram min stora ryggsäck, då en stressig vecka med mycket plugg väntar.