Pong am


Sawadee Kha!

Hur har ni det dar hemma! (ni far ursakta att jag inte hittar tangenterna allt ar skrivet med thaialfabetet lika med tecken... sa jag far gissa mig till)

Just nu har jag varit lite drygt tre dagar i min nya (hemby) Pong am. Aldrig har jag varit med om sa mycket pa bara tre dagar. En dag kanns som tre, trots att nastan allt som har med tid att gora ar som bort blast har i pong am. Har ar livet sabaj sabaj.... relax relax....



Det har hant sa mycket sa att jag inte ens vet vart jag kan borja. Nu n'r jag tanker tillbaka pa inreselaget i thailand och alla kulturshower kanns det som att det var en annan resa. Efter ceremonin i Bangkok, pa CDD headqartier, med ambassador, politiker och en massa reportrar var borjade aventyret med att aka ut till Tambon Kubua,

Runt nio tiden p[ morgonen anlande vi till byn. Det var sa fruktansvart varmt och det kandes som att jag aldrig skulle overleva. Bredvid pickupen, som vi hade fardats i, reste sig ett jattestort tempel med alla utsmyckningar. mitt emot templet fanns det ett museunm och bredvid det en liten kiosk.... jaha... har ska jag bo i tva manader... ett tempel, ett museum och en liten kiosk. hmm... tankte jag.

efter att ha besokt toan (thaistyle med vattenskopa) skulle var ceremoni borja. Nar jag satt framfor alla som hade samlats raknade jag till 179, sedan orkade jag inte mer och insag att det maste vara over 250 pers pa cermonin. Pampigt. de flesta var kladda i kommunkostymer som se ut som  armyklader. Yod satt bredvid mig och  han visade mig vart var vardfamilj satt. Yod ar min 21 ariga parkamrat fran nordostra thailand. Han studerar juridik i Bangkok.... men an sa lange har jag inte lyckats ta reda pa so mycket mer om studierna. Engelskan hos samtliga thaiar pa utbytet ar verligen dalig. Men vi har kul tillsamman och jag hoppas det kommer att funka.

Nu bor jag som sagt i byn Pong am, i ett ratt fint hus (om man jamfor med skjulen som finns runt omkring) livet ar valdigt enkelt men samtidigt sa faschinerande.  Min vardfamilj bestar av en mamma som ar hemmafru och foljer med mig vart jag an ska, en pappa som har varldens vitaste tander, en lillasyster pa sjutton ar som jag delar sang med och en lillebror som ar tio ar + Yod min parkamrat...


Igar var jag pa ytterligare en munkceremoni, sedan bes;kte jag 3 farms, med chili, chom poo (som ar vansinngigt saftiga goda frukter), cocunutfarm. Spannande. Pa kvallen var det byfest och i hogtalarna pratade de bara om sweden... Den svenska gruppen ar utsrpidd i Kubua med max 7 km mellan varandra. kubua  ar  i sin tur indelat i en massa sma byar och jag bor i pong am no 6. I min by ar alla overlycliga att jag har anlandt, och jag far vara med om sa mycket. Har om dagen fick jag en cocusnot av en granne for att de tyckte att jag var sa vacker, med mitt bleka skinn. Dagen efter fick hade det srpidit sig och jag fick 10 cocusnotter. Om jag gar pa gatan blir jag inbjuden overallt att ata mat, fotogaferas.. alla ska kanna pa mig. 


Forsta dagen i byn efter att jag hade duschat och gick runt i badtofflor kom mamman in o ropade p[ mig att jag skulle komma ut. 11 reportrar med kameror och tv stod redo for att fota mig precis nar jag kom ut. blixt hit och blixt dit... Sedan skulle alla fotas med mig en och en. jag med mitt nytvattade ruffsiga har och badtofflor.


Full uppmarksamhet ar det hela tiden. Jag har varit med om en parad som tillsut stannade upp for att beundra mig och emily istallet f;r alla finsminkade barn/.... o sa mycket mer.

nu maste jag sluta, 5 thaiar vantar p[ mig att jag ska bli klar...



Hoppas att ni alla mar bra!!!


Bussiii


Kommentarer
Postat av: Pappa

Hej! Roligt att läsa hur du har det. Det måste vara fantastiska upplevelser, men vi undrar över en sak? Vad gör du med alla kokosnötter? Lägger dem under kudden? Och hur känns det att vara paparazziobjekt? Sköt om dig och vi hörs snart igen!
Kram Pappa och Lillemor

2008-02-04 @ 22:14:39
Postat av: Joel

Det låter som att du kommer få en spännande tid där borta, jag är en aning avundsjuk :D Kramar från Umeå!

2008-02-05 @ 11:25:05
URL: http://gladasjuan.blogg.se
Postat av: peter

är du värsta kändisen där i thailand nu?? :) vilket miljöombyte att komma från ume ändå dit bort.. men nog förstår jag att alla där vill fota söta lilla du :)

2008-02-07 @ 18:01:22
Postat av: catrin

Shit! Gud vad spännande, det låter som en helt annan värld... Jag är lite avundsjuk, men samtidigt kan jag bara glädjas med dej. Söta lilla Anna, vad underbara saker du får uppleva..! Du förtjänar det, du med stora guldhjärtat!
Lova att du hör av dej om adress så vi kan skriva brev!

Love / catrin

2008-02-10 @ 21:30:51
URL: http://jagtyckerinteomfiskbullar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0