Work at Arctic Paper


Har haft en jättebra dag på jobbet. Träffade många trevliga människor och svettades i ångmaskinen. Inne i kåpan är det tydligen 180 grader varmt... Det känns kan jag säga. Inte för att jag kom så nära just den hettan men det rann svett och det kändes som att hyn skulle krylla sig av all värme.

 Med all värme så tänker jag givetvis på Thailand och sakanar alla små mysiga minnen, som den här lilla oasen i vår by.

image62Jag kom till jobbet vid halv nio imorse, efter att Claes faktiskt hade kört oss. Normalt får vi ta den tidiga skolbussen, klockan 07.20 för att börja jobba klockan 9.00. Lite segt. Men idag hade han vägarna förbi så jag kunde sova lite längre. Jag kunde ju inte somna igår natt. ^^

Det första vi gjorde var att hälsa på Andreas och Marie. Vi hämtade ut våra fabriksskor som vi måste ha på oss för att få arbeta i fabriken. Något stora men tack vare remmarna så höll de sig kvar. Jag hade ju dessutom tränat på att går runt i "stålskor" på Dingle gymnasiet innan. Marie följde oss sedan ner till PM 8 (Pappersmaskin 8). Vi gick genom långa gångar av varma rör och ju närmare vi kom destu mer steg värmen. Vi hälsade på shiftgänget och det hela kändes bra.

Sedan fick vi följa med ut och titta på från hur massan slungades ner tills det att pappersrullar på flera ton kom ut i andra änden. Häftigt! Åke förklarade sedan också att man tillsatte blå färg för att få pappret vitt. Vilket påminner mig om att jag har läst att snön egentligen är blå! Så himla häftigt, tycker jag!

Klockan halv tre skulle alla maskinerna stängas ner för att det imorgon ska bli inspektion i kåpan. Eftersom det är så otroligt varmt måste maskinerna stängas ner ett dygn innan för att ha en chans att hinna svalna av. Strax innan maskinerna skulle stängas av utbröt dock ett larm och vi sprang ut för att kolla vad som hade hänt. Pappret hade gått av och det fullkomligt vällde ut papper och ner i pappersmassan. Med vana arbetare var det återställt på ett par minuter och vi hade tur som inte fick trassel inne i maskinrummet. Då hade vi skottat papper resten av dagen.

Jag hade en jättebra dag på min workplacement och när det var dags att gå hem erbjöd sig Åke att köra oss hem. Tack så otroligt mycket!

Idag är det runt 30 grader ute och jag undrar hur sommaren kommer att bli. Regnig? solig? kall varm? (Mai Ruh!!)

Kommentarer
Postat av: Mam-Elo

Härligt att ni kommit till en praktikplats som är spännande och där ni får lära er nya saker. TOPPEN!

2008-06-10 @ 23:04:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0